Grote uitverkoop van hardloopkleding voor dames Nu kopen
Verrekte versus gescheurde spier: oorzaken, behandeling en terugkeer naar hardlopen

Verrekte versus gescheurde spier: oorzaken, behandeling en terugkeer naar hardlopen

12. 7. 2023 6 min. lezen

Een verrekte of gescheurde spier is een nachtmerrie voor elke hardloper. Wat zijn de meest voorkomende oorzaken van spierblessures, hoe ziet een effectieve behandeling eruit en hoe lang duurt het voordat ik weer kan gaan hardlopen?

De meest voorkomende spierblessures bij hardlopers zijn verrekte of gescheurde dijspieren en verrekte of gescheurde kuitspieren.

Oorzaken van spierblessures

Spieren in het menselijk lichaam zijn opgebouwd uit spiervezels die onderhevig zijn aan een constante spierspanning of spanning. Of je nu hardloopt, krachttraining doet of eet. In elke situatie is de spanning anders. Als deze vezelspanning de maximale limiet overschrijdt, zal de spier te veel samentrekken of aanspannen en zal er een blessure optreden. De meest voorkomende oorzaken zijn:

  • Langdurige spieroverbelasting en vermoeidheid
  • Onvoldoende spierbelasting (sommige spiergroepen zijn overbelast, andere zijn verzwakt)
  • Onderschatting van spierpijn
  • Onvoldoende opwarming voor het sporten of hardlopen
  • Mineraal tekort
  • Slecht herstel

Verrekte vs. gescheurde spier

Pijn, zwelling en onvermogen om een activiteit voort te zetten. Spierblessures komen helaas veel voor bij sporters, maar ze kunnen ook ontstaan tijdens normale activiteiten zoals wandelen of slapen. Wat zijn de verschillen tussen een spierspanning, scheur en een volledige spierruptuur?

1) Verrekte spier

In het geval van verrekking worden de spiervezels gespannen met overmatige spanning die gepaard gaat met pijn. Dan komt de terugtrekking en stijfheid. Daarna kunt u de spanning in het getroffen gebied nog een paar dagen voelen en het is raadzaam om de fysieke activiteit ongeveer een week te beperken totdat de spanning volledig is verdwenen. Dit is echter geen ernstige blessure.

2) Gescheurde spier

Een traan of volledige breuk van een spier is ernstiger en pijnlijker dan een verrekking. Spiervezels worden uitgerekt voorbij de elastische limiet en kleine of grotere scheuren worden geproduceerd. Volledige scheuring van de vezels en de hele spier kan ook voorkomen. Het wordt breuk genoemd. Onmiddellijk is er scherpe pijn op de plaats van de verwonding en het onvermogen om verder te rennen. Het is belangrijk om het pijnlijke gebied op dit moment zo min mogelijk te bewegen en te manipuleren. Na een tijdje kunt u ook last krijgen van zwelling, hematoom, stijfheid of pijn bij aanraking. De meest voorkomende oorzaken zijn langdurig overmatig gebruik, vermoeidheid of onvoldoende herstel.

Nike_trénink_běh

Gevaar voor letsel aan dij- en kuitspieren

Dit zijn de spiergroepen die het meest worden belast tijdens het hardlopen. Beide spiergroepen, de quadriceps femoris en de kuitspieren werken continu en samen tijdens het hardlopen - of het nu bergop, bergafwaarts of op een vlakke ondergrond is. Daarom lopen ze het grootste risico op letsel. Als een vezel breekt, veroorzaakt dat in de eerste plaats pijn en andere ongemakken. Wat moet er in zo'n geval worden gedaan?

Ruptuur van de dij- en kuitspieren: behandeling

De ruptuur van de dij- of kuitspier heeft een grote impact op het leven van een hardloper. Vanwege de grootte van deze spieren duurt de behandeling gemiddeld 4-6 weken. De exacte procedure en duur worden echter bepaald door de arts, die de ernst en omvang van de verwonding zal bepalen door middel van een röntgenfoto of echografie. De behandeling bestaat uit het in ruststand zijn. Het menselijk lichaam is ingenieus en kan gescheurde spiervezels weer opbouwen en genezen. Op dit moment is het moeilijkste voor atleten en hardlopers om de diagnose te accepteren. Rust en tijd zijn cruciaal voor spiergenezing.

Hoe spiergenezing versnellen?

The main points of treatment are rest, time for the muscle to heal, and early rehabilitation. If you want to help with the treatment, you can also include other supportive tools:

  • verkoelen en verhoging van de ledemaat - Als het been gezwollen is. IJs alleen gedurende 15 - 20 minuten en herhaal meerdere keren per dag.
  • Schokgolf- en magneettherapie - Pijnloze methoden die de vorming van cellen en nieuwe weefsels herstellen en het genezingsproces versnellen.
  • Kinesiotaping - Populaire tapes onder hardlopers en atleten. Ze helpen spierspanning en pijn te verlichten, de stabiliteit te verbeteren en ook het effect van fysiotherapie te bevorderen.
  • Evenwichtige en voedzame voeding - Het lichaam heeft tijdens het genezingsproces veel energie nodig. Focus op inname van alle macronutriënten - eiwitten, koolhydraten, vetten en veel water.
  • Genoeg vitamines - Vitamine D, C, magnesium, calcium, visolie van goede kwaliteit en kurkuma zijn effectief.
  • Kwaliteitsslaap - Tijdens de slaap heeft het lichaam in alle rust voldoende ruimte voor regeneratie en celvernieuwing.
  • Gels en zalven - U kunt het getroffen gebied smeren of zachtjes masseren met warme zalven.

Preventie zelf is ook erg belangrijk. Een verrekte of gescheurde spier is meestal het gevolg van een verwaarloosde activiteit in het verleden. Dit kan bijvoorbeeld zijn overbelasting, spierzwakte, vermoeidheid of spieronevenwichtigheden.

Top4Running Tip: Een ander veelvoorkomend probleem bij hardlopers is osteoarthritis. Bekijk wat het is en waar de behandeling over gaat.

Zranění_svalu_rehabilitace_fyzioterapie

Herstel en revalidatie na een blessure

Na de rustmodus komt de revalidatie en geleidelijke belasting van het ledemaat. Beperkte mobiliteit en inactiviteit van de ledemaat zal een verslechtering van de mobiliteit en ook een verlies van spiermassa veroorzaken. Focus daarom op het versterken van de verslapte spierdelen en het herstellen van correcte bewegingspatronen. Een fysiotherapeut of orthopedisch chirurg kan u overal bij helpen. Het is belangrijk om revalidatie niet te onderschatten, niet te haasten, systematisch te oefenen en te ondersteunen met goede slaap, voeding en vitaminen.

Huismiddeltjes voor spierblessures

Als je huismiddeltjes wilt proberen, raden we ze aan voor spierkrampen of spierverrekkingen. Een ruptuur is een ernstig letsel en het niet goed behandelen ervan kan in de toekomst tot chronische problemen leiden. Volgens de huismiddeltjes kun je de pijnlijke spieren insmeren met pruimenbrandewijn of lavendelolie. Hun effecten zijn onder meer het verlichten van pijn of het versnellen van genezing.

Keer terug naar hardlopen na een blessure

Ik weet zeker dat je je afvraagt wanneer je terugkeert naar hardloopschoenen zal mogelijk zijn. Bereid je met veel geduld voor op fysiek maar ook mentaal werk. Richt u in de beginfase op spierherstel in plaats van op hardlopen. Verzwakte spieren moeten geleidelijk weer wennen aan de belasting. Inclusief systematische krachttraining, mobiliteitsoefeningen en werk aan het herstellen van basisbewegingspatronen - lopen, staan, zitten, enz. Kortom, het trio van kracht + stabiliteit + mobiliteit en geleidelijke belasting van de spier. Wij raden u aan om te overleggen met een fysiotherapeut, trainer en arts. Als je de start overdrijft, kan de blessure terugkomen in een veel ernstiger vorm.

Blessures zijn een vervelende fase in ons leven, maar ondanks alle pijn hebben ze hun positieve kanten. Dankzij deze ervaring leer je luisteren naar je lichaam, herstellen en slim en bewust trainen.

Bekijk onze andere hardloopartikelen: