May Days: Koop voor 160/220€ en kies een cadeau. -- days --:--:-- Ik wil een cadeautje
Wat is de beste ondergrond om op te rennen?

Wat is de beste ondergrond om op te rennen?

19. 12. 2021 2 min. lezen

Op zachte en harde ondergronden worden je loopspieren anders gebruikt en worden dus verschillende spiergroepen geactiveerd. Het grootste voordeel van hardlopen op gras of in het bos is dat het uiterst gemakkelijk is voor je gewrichten en voeten. Dit voorkomt blessures.

Ben je aan het trainen voor een nieuw persoonlijk record op de baan? Wil je bij de volgende wegwedstrijd je beste 10 kilometer verpletteren?  Dan moet je niet de fout ingaan en uitsluitend op die harde ondergrond trainen.

Wil je blessurevrij blijven? Afwisseling is de sleutel!


Spoiler: Er bestaat niet zoiets als de optimale loopondergrond, het hangt allemaal af van je trainingsdoel. Op zachte en harde ondergronden worden je hardloopspieren anders gebruikt en daardoor worden verschillende spiergroepen geactiveerd. Het grootste voordeel van hardlopen op gras of in het bos is dat het extreem makkelijk is voor je gewrichten en voeten. Dit voorkomt blessures. En het versterkt ook je voeten. Op gras moeten ze veel harder werken omdat ze niet veel terug krijgen van de zachte ondergrond.

Running 4

Welke trainingen zijn geschikt voor welke ondergrond?


Vooral sessies in je voorbereiding werken altijd goed op gras of in het bos. Naarmate je dichter bij de start van het seizoen komt en je meer snelheid aan je temposessies wilt toevoegen, kun je geleidelijk aan steeds meer sessies naar de weg of op de baan verplaatsen. Je moet altijd in gedachten houden dat je runs op zachtere ondergronden automatisch een beetje langzamer zijn dan op de baan of de weg. 

Je kunt je herstelloopjes echter het hele jaar door op zachte ondergrond doen. In veel trainingsgroepen in de VS is het gebruikelijk om het hele jaar door sessies op gras te lopen.

Running 5

Heeft het zin om op elke ondergrond dezelfde loopschoenen te gebruiken?


Je moet verschillende schoenen gebruiken, afhankelijk van het doel van de sessie. De zachte ondergrond geeft je natuurlijke demping. Voor herstelloopjes of sessies waarbij je veel kilometers maakt, kies je best een schoen met veel stabiliteit. Geschikt zijn bijvoorbeeld de Asics GEL-Kayano 28, On Running Cloudstratus of Adidas Solar Glide 3. Bij regen of sneeuw en op gladde ondergrond in het bos is een trailschoen als de Asics GEL-FujiTrabuco Sky of de New Balance Shando W ook geschikt.

Staat er vandaag een intervalsessie van 300 meter op de agenda? Wil je het wat versnellen? Ga dan voor een lichtgewicht schoen zoals de Adidas Adizero Pro, Asics Tartheredge of Nike Air Zoom Tempo NEXT%.

Running 6

Dus waarom verplaats je je volgende intervalsessie niet naar het voetbalveld om de hoek of naar de paden die je normaal gebruikt voor je zondagse wandelingen?