END OF SEASON SALE! Kies uit meer dan 5300 producten Nu kopen
Hardloopschoenen voor Ultramarathon en Ultra Trail. Hoe kies je ze?

Hardloopschoenen voor Ultramarathon en Ultra Trail. Hoe kies je ze?

22. 3. 2023 7 min. lezen

Ultra. De koninklijke discipline onder de lange runs. Welke hardloopschoenen moet je dragen voor een ultramarathon op de weg en welke schoenen moet je kiezen voor een ultratrail? Laat je inspireren op Top4Running!

Wat betekent ultra eigenlijk? Dit zijn runs die langer zijn dan een marathon, namelijk meer dan 42,195 km. Ultralopen kan 50 km, 100 km of zelfs meer zijn, er zijn tegenwoordig talloze verschillende races en afstanden. We kunnen deze races onderverdelen in twee categorieën:

  • Ultramarathon op de weg - Hardlopen doe je op de weg, vooral op harde en verharde ondergrond, bijvoorbeeld in steden of dorpen.
  • Ultra parcours - Je rent op het terrein, op zachte en onvoorspelbare oppervlakken, vooral in bossen, weiden of bergen. Meestal klim je enkele honderden of duizenden hoogtemeters.

Zoals je kunt zien, verschillen deze twee soorten erg van elkaar en de keuze van schoenen zal hier ook van afhangen. We geven je advies over welke hardloopschoenen je het beste kunt dragen. We beginnen met de weg en gaan dan verder met het pad!

Hoe schoenen kiezen voor een ultramarathon op de weg?

Je ultramarathon raceschoen moet een paar basiskenmerken hebben:

  • Demping - Tijdens een ultramarathon heb je meer dan genoeg harde klappen, dus draag wegschoenen met veel demping. De weg is een vlak en voorspelbaar oppervlak, dus de demping heeft niet zoveel invloed op de stabiliteit. Maar onthoud: hoe hoger de demping, hoe zwaarder de schoen.
  • Duurzaamheid en comfort - Het bovenwerk van raceschoenen is gemaakt van hoogwaardige, duurzame en ademende materialen en de zachte stoffen binnenkant geeft je het comfort dat je lijkt te vinden tijdens lange runs!
  • Breedte en maat - De voet zwelt op, zet uit en heeft veel ruimte nodig tijdens lange runs. Er is niets erger dan wanneer je tenen tegen de bovenkant botsen op 30 kilometer. Koop dus schoenen die minstens 1-2 maten groter zijn en kies indien nodig modellen met een brede constructie.

Onze tips voor hardloopschoenen voor ultramarathons op de weg:

1) Nike Invincible

Een van de meest populaire raceschoenen voor lange afstanden is de Nike Invincible 3. De combinatie van afgestemde ondersteuning en doelgericht geplaatste Nike ZoomX wiegvormige demping geeft je een veilig gevoel en spaart je gewrichten tijdens lange runs. Het Nike ZoomX foam in de tussenzool is lichtgewicht en extreem responsief. Het verbeterde en nog duurzamere Flyknit-bovenwerk heeft meer ademend vermogen in de gebieden waar de voet het meest opwarmt. De schoen beschermt de voet ook tegen de gevolgen van pronatie.

Heren Dames

Nike_Invincible

2) adidas Adizero Adios Pro 

De Adizero Adios Pro 3 is de ultieme raceschoen voor lange afstanden. De tussenzool is gedempt met twee lagen duurzaam Lightstrike Pro-schuim om elke harde impact effectief te verzachten. Geoptimaliseerde ENERGYRODS 2.0. carbon onderdelen in de tussenzool zorgen voor een geweldige energieteruggave. Het nieuwe lichtgewicht bovenwerk van textiel is verstevigd waar je dat het meest nodig hebt. Bovendien bevat het minimaal 50% gerecycled garen. Dankzij de premium gripvaste Continental rubberen buitenzool loop je zelfs in de regen in een hoog tempo. De 6,5 druppel geeft je nog steeds een heel natuurlijke pas.

Heren Dames

adidas_adizero_adios_pro_3

3) Nike ZoomX Vaporfly Next%

Het tweede model van Nike, de Nike ZoomX Vaporfly Next% 2. Dit is een raceschoen die je met een goede snelheid tot wel 50 km brengt! Het Nike ZoomX-foam geeft je een enorme energieteruggave en de responsieve koolstofvezellaag door de hele schoen stuwt je vooruit met elk pedaal. Optimale niveaus van demping verzachten de impact op harde oppervlakken.

Heren Dames

Nike_ZoomX_Vaporfly

Hoe hardloopschoenen kiezen voor ultra trail?

Zoals met wegschoenen, er zijn een paar dingen die je trailschoen zou moeten hebben:

  • Een patroon op de zool- We durven te stellen dat dit een essentieel aspect is van een trailschoen. Een duurzame en agressieve grip houdt je overeind op onvoorspelbaar terrein en biedt zowel tractie en grip als stabiliteit.
    Demping - Hoewel ultratrails meestal op zachte ondergrond worden gelopen, zijn schokabsorptie en comfort essentieel op deze lange afstanden. Je gaat lang hardlopen en dat betekent tienduizenden slagen. Kies het niveau van demping volgens uw voorkeur en ook de lengte van de cursus. Een lager tarief betekent minder comfort maar beter contact met de ondergrond. Hogere niveaus beloven extra comfort, maar contact met de grond wordt verminderd en je zult niet zo snel kunnen reageren op veranderingen in het terrein.
  • Stabiliteit - Dit hangt nauw samen met demping, omdat je naast demping ook maximale stabiliteit en het vermogen om het terrein te lezen nodig hebt om verstuikingen of vallen te voorkomen. Je moet de juiste balans kiezen tussen demping en stabiliteit. Het is ook belangrijk in termen van stabiliteit om een schoen te kiezen die stevig is maar je nergens heen duwt.
  • Breedte en maat - De voet zwelt op, zet uit en heeft veel ruimte nodig tijdens lange runs. Er is niets erger dan wanneer je tenen na 30 kilometer tegen de bovenkant botsen. Koop dus schoenen die minstens 1-2 maten groter zijn en kies modellen met een brede constructie indien nodig.
  • Duurzaamheid - Duurzame buitenzool samen met een duurzaam en ademend bovenwerk dat de valkuilen van rotsen of wortels aankan.

Onze tips voor ultratrailloopschoenen:

1) Salomon S/LAB Ultra 3

Deze populaire schoen voor ultralange afstanden heeft een lichtere constructie dan zijn voorgangers, evenals een opnieuw ontworpen en duurzamer bovenwerk van mesh. De EnergyCell+-tussenzool levert een hoog energierendement, dempt op betrouwbare wijze elke stap en is zeer dynamisch, zodat hij een minimum aan energie gebruikt bij het terugveren. De Contagrip® MA-buitenzool heeft een hoge duurzaamheid en grip op gevarieerd terrein. Over het algemeen is de schoen zeer stabiel en laat voldoende contact met de ondergrond toe. Ga je voor een ultra trail tot 50 km en wil je Salomon dragen, dan is de Salomon Pulsar Trail zal ook een goede keuze zijn.

Heren Dames

Top4Running TIP: Rust jezelf uit voor een ultra trail met Salomon uitrusting! Je vindt drinkrugzakken, hardloopvesten, hoofdbanden en nog veel meer.

Salomon_S/lab_Ultra

2) Nike Zegama

Met de Nike ZoomX Zegama trailschoenen overwin je lange beklimmingen en steile afdalingen op onverhard terrein. Een dieper en meer gevarieerd zoolpatroon met grotere openingen zal de grip en stabiliteit verbeteren, vooral in meer technische passages. Hierdoor kun je het terrein aflezen, zelfs na enkele tientallen kilometers als je voeten al moe zijn. De lichtgewicht Nike ZoomX tussenzool, gecombineerd met de verhoogde buitenzool, zorgt voor demping om de impact te verzachten en je gewrichten te ontlasten. De drop in de schoen is slechts 4 mm, waardoor je voet echt natuurlijk aanvoelt.

Heren Dames

Nike_Zegama

3) Inov-8 Trailfly 

Inov-8 Trailfly Ultra G 300 Max. Een schoen geboren voor de behoeften van de ultratrail. De TRAILFLY-zool is gebaseerd op het beproefde TERRA ULTRA-concept. Hij is niet bang om over asfalt te rennen en houdt je betrouwbaar overeind op rotsachtig puin of technisch bosterrein. Het TRAILFLY-model maakt gebruik van gepatenteerde ADAPTER FLEX-technologie - een 10 mm diepe inkeping in het middelste deel van de demping, die de flexibiliteit van de hele schoen radicaal verhoogt en dus het vermogen om het terrein te voelen. De lage drop van 6 mm bevordert natuurlijk voetenwerk.

Heren Dames

Inov8_Trailfly

Top4Running TIP: Als je een kortere run in de bergen maakt dan een ultratrail, bekijk dan onze tips voor hardloopschoenen voor bergachtig terrein.

Praktische tips tot slot

Ultra is een van de lange races waar je meerdere (tientallen) uren aan besteedt. Als je naar een ultrarace gaat, rekenen we erop dat je de fysieke en mentale voorbereiding onder de knie hebt. Hier zijn echter nog een paar tips op het gebied van schoeisel:

  • Test de schoen goed - Naar een ultra gaan met gloednieuwe schoenen is verleidelijk, maar erg onverantwoordelijk. Test ze eerst en kijk of ze na x mijl passen en nergens knellen. Nogmaals, je zult uren op de baan doorbrengen, dus hardloopschoenen zou je beste partner moeten zijn!
  • Sokken zijn de alfa-omega - Je kunt de beste schoenen hebben, maar zonder de juiste sokken zijn ze nutteloos en in het ergste geval kan het ertoe leiden dat je de race niet afmaakt. Laat de katoenen sokken thuis en kies voor functionele materialen die goed blijven zitten, vocht afvoeren en blaren of onaangenaam wrijving voorkomen. Als je de voorkeur geeft aan langere sokken en een extra boost in herstel wilt, draag dan Compressiesokken.
  • Neem een extra paar hardloopschoenen mee - Bij sommige ultraraces kun je je spullen en uitrusting opbergen in het racedepot. Leg daar een extra paar hardloopschoenen klaar, bijvoorbeeld meer schoenen met demping voor de tweede helft van de race, of waterdichte schoenen die u indien nodig kunt vervangen.

ADVIES