SUMMER SALE: meer dan 3000 kortingen Ik wil korting
Tips voor hardlopen in de zomer

Tips voor hardlopen in de zomer

30. 6. 2021 3 min. lezen

Hardlopen tijdens warme zomerdagen heeft zijn specifieke kenmerken en het is belangrijk om daar rekening mee te houden zodat je niet gaat gokken met je gezondheid

Op het eerste gezicht lijken zomerdagen meestal perfect om in de natuur of op de straten te gaan hardlopen. De zon laadt een mens op en laat hem of haar niet thuis zitten. Maar sporten op warme dagen brengt ook nadelen met zich mee, die op tijd moeten worden voorkomen. Om ervoor te zorgen jij in de zomer probleemloos kunt hardlopen, volgen hier enkele tips:

1) Voldoende hydratie

De meesten van ons verwaarlozen het drinkregime zelfs tijdens een normale werkdag. Het lichaam is uitgedroogd, maar vaak beseffen we het niet eens. Meestal komen we hierachter wanneer we beginnen te hardlopen, maar dan is het te laat om een inhaalslag te maken. De vochtinname moet gelijkmatig zijn door de dag heen. Veel drinken vlak voor de training is niet voldoende. Inname van grote hoeveelheden vocht op een moment overbelast alleen maar de nieren, die het water filteren en uit het lichaam verdrijven. Vochttekort geassocieerd met verhoogde fysieke activiteit leidt tot oververhitting van het lichaam, algemene uitdroging en ineenstorting van het lichaam. Als we voor een lange duurloop gaan, moeten we altijd een fles drinken bij ons hebben.

Natuurlijk hebben ionische dranken hier hun voordeel. Ze vullen niet alleen water aan, maar ook een bepaalde hoeveelheid energie en vooral mineralen, die nog meer worden uitgescheiden door meer te zweten.

2) Tijd van de dag

Het is essentieel om je training goed te plannen en het af te stemmen op het weer. De weersvoorspelling helpt bij de juiste timing van de training. Op stomende dagen 's middags uitlopen is niet verstandig. Niet alleen presteer je niet zoals verwacht, maar meestal gok je ook op je gezondheid.

Het is ideaal om te hardlopen als de temperaturen lager zijn en bij voorkeur in de schaduw. Ochtend- en avondlopen zijn een goed alternatief. De ochtendloop helpt je de dag te beginnen, goed wakker te worden en 's ochtends te bewegen. Niet iedereen is echter in staat om 's ochtends op te staan. Voor dit soort slapers is avondtraining beter, terwijl ze juist na het werk hun hoofd leeg kunnen maken en kunnen ontspannen. Het is echter nooit goed om gebruik te maken van stereotypen, dus ik raad aan om het te combineren, soms 's ochtends, soms 's avonds.

Pokud jen máte možnost vyrazit do přírody, neváhejte a vyběhněte.

3) Omgeving

De zomerzon kan de stad en het asfalt lekker verwarmen. Ook al is het geen middag meer, de hete stad kan nog steeds mooi gloeien. Lopen op heet asfalt veroorzaakt blaren en blauwe plekken op de voeten. Ademen in stoffige en droge straten is ook veel moeilijker.

Een betere keuze is om in de natuur of in het park te rennen. Bomen en groen kunnen veel meer schaduw creëren. Daarnaast creëert dit een veel aangenamere lucht om te ademen. Hardlopen op bospaden is ook veel zachter voor gewrichten en banden. Als je alleen de mogelijkheid hebt om de natuur in te gaan, aarzel dan niet en ga hardlopen. Er zijn veel obstakels in het bos, dus de juiste schoenen en uitrusting zijn de basis voor trailrunning.

4) Passende kleding en uitrusting

Kleding speelt ook een rol, deze moet altijd functioneel zijn en ontworpen om te sporten. Een dergelijk bovendeel verwijdert veel effectiever zweet van het lichaam, voorkomt oververhitting en de algehele ineenstorting van het lichaam. Sommige koelen het zelfs actief. Voor langere runs is het beter om een rugzak mee te nemen met een grotere voorraad water. Het zicht van de agressieve zon wordt beschermd door een sportbril.

Het artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Jana Kunčická, hardloopcoach en voedingsdeskundige.